onsdag 25 februari 2009

Varning för tyckandet!

Matt.7:3-5 "Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan från ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga."

Luk.18:9-14 "För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: "Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar. Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare." Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig ska bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig ska bli upphöjd."

Motivet för tyckandet får inte vara att upphöja sig själv på bekostnad av någon annan! Ett tyckande bör ske genom att man i kärlek fömanar personen ifråga. Vi borde akta oss för att bli fariséeiska. Gud hjälpe oss om vi blir dömande istället för kärleksfulla. Det är lätt att hamna i olika situtaioner av tyckanden. Och väldigt många gånger är det jättelätt att häva ur sig meningar om människor. Det bästa vore väl ändå att ta det tyckandet till personen det berör för att reda ut problemet! För oftast är det ett litet problem som blir större och större för att man går omkring och tycker en massa saker men inte säger nåt! Till slut blir det för stort!

Så, mina vänner - glöm inte bort att Gud är den som dömer, inte vi.

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

1 kommentar: