fredag 19 februari 2010

När ska prästerna börja tro på Gud????

Jag läser, inte med någon stor förvåning tyvärr - men med bestörtning.

Det verkar vara så att det inte finns något krav på att man ska tro på Jesus Kristus som Herre, som Frälsare och som Gud, om man ska bli biskop emeritus, eller för den delen "vanlig" präst i Svenska Kyrkan.

Jag tycker på ett sätt att det är väldigt vågat att komma med de kommentarer som Bengt Wadensjö gör.
"- Det handlar om intuition, säger han. Som kristen får man känna efter vad som är gott och vad som inte är det. Jag känner i alla fall om något är äkta eller inte, vad andra känner vet jag inte."

Men snälla människa - se till att du börjar förstå vad som är rätt eller fel !!!
 En annan av hans minst sagt märkliga kommentarer är denna:
"- Fokus ligger inte längre på att Jesus dog för våra synder utan det handlar mer om att känna harmoni. Vi vill försöka förmedla denna harmoni och har bland annat använt oss av musik."

Om inte fokus ligger hos Jesus och Hans offer på Golgata - då har ju hela frälsningen mist sin kraft. Då är ju allt bara en illusion. Då är ju allt bara ett sätt att lura människor. Och jag kan svära på - att det inte är en illusion. För med en egen frälsningsupplevelse och en egen kontakt med Jesus - alltså en relation och inte en religion - så finns det inget mer äkta än den kärlek jag upplever från Honom. 

Håll allt av New Age borta från kyrkan. Det har ingenting där att göra! Det är väldigt allvarligt när präster och pastorer slutar tro på Gud. I värsta fall så kan de förleda människor att tro som de - att allt är ok, bara det "känns" rätt. Tron är en vetskap, inte en känsla!

/heartoflove

6 kommentarer:

  1. Bra skrivet Heart! Jag tycker själv det är helt absurt med präster som inte tror på Gud.

    SvaraRadera
  2. AMEN to you!!!!

    Präster som inte tror på Gud, det är som absurt som en snickare som inte tror på hammarens funktion eller som en rörmokare utan skiftnyckel. Oförenligt med andra ord!

    SvaraRadera
  3. Precis! Bra liknelse tycker jag :)

    SvaraRadera
  4. Men snälla människor, skulle det ena inte kunna höra samman med det andra. Vad vet ni om New Agare tror på Gud eller inte? Ni vänder er bort från något ni inte har den minsta kännedom om. Varför tror ni att ni har monopol på sanningen? Tro är tro och inte vetskap. Så mycket borde ni ändå ha klart för er och varför avvisar ni aktiva sökare? Alla kan inte dela samma tro och det finns ingen "rätt" tro utan var och en söker sanningen inom sig, sin sanning, och på vilket sätt man söker den borde inte spela någon roll för den som kärleksfullt möter andra människors allvarliga sökande, visar tillbörlig respekt och inte slår sig för bröstet med sin sanning som varande den enda rätta men inte nödvändigtvis behöver vara någon annans sanning. Respekt, kärlek och insikt borde vara drivkraften för alla som vill kalla sig sann medmänniska - inte fördömande.

    SvaraRadera
  5. För det första:
    Jag har sett vad New Age innebär - på nära håll!
    För det andra:
    Jag/vi avvisar inte aktiva sökare! Jag tycker det är bra att folk söker efter sanningen. Men att under den kristna kyrkans tak ta in sånt som yoga och annat - det är inte rätt! Det är inte rätt att blanda. Om du söker - kom gärna till en Gudstjänst. Vi vill inget hellre än att du ska hitta sanningen.

    Att bli kristen är egentligen mycket lättare än man kan tro först. Jesus dog för dina och mina synder. Hans kärlek är så oerhört stark. Säg bara ja och tro på Honom i ditt hjärta. Hur enkelt som helst.
    Vi har fått en relation med en levande Gud - inte en religion. Det vi vill förmedla är en uppstånden och levande Kristus som vill ge dig och alla andra ett evigt liv i himmelen.

    I Johannes 14:6 står det: "Jesus sade: - Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."
    Jesus är alltså vägen till Gud. Sanningen om Gud. Livet i Gud.

    Jag önskar att du också hittar sanningen. Den finns i Herren. Inte inne i dig själv.

    SvaraRadera
  6. Amen säger jag till det. Det finns bara en väg till Gud och det är Jesus.

    SvaraRadera