onsdag 3 februari 2010

Utbildning som startas i Södertälje - behövs den?

I Dagen kan man bland annat läsa: 

"Just nu pågår rekryteringen av lärare som kommer att undervisa i ämnen som teologi, filosofi, kyrkomusik, liturgi, ledarskap och pedagogik. Studenterna kommer dessutom att få en introduktion i klassiska språk: grekiska och klassisk syriska. Trots att både deltagare och lärare med stor sannolikhet kommer att ha rötter utanför Sverige så kommer all undervisning att vara på svenska."

Bra att det är på svenska. Men behövs verkligen utbildningen? Numera kallas Södertälje för Sveriges Jerusalem. För att det finns så många kyrkor och för att det finns så många i den här stan som går i kyrkan. Men vad är det för kyrkor de går i? Jo, de ortodoxa kyrkorna. Det är de som har flest medlemmar. Vilket till stor del beror på de många syrianer/assyrier som bor här. Men att den ortodoxa tron är religiös och lagisk, det tar man inte hänsyn till? Förstår inte riktigt det hela. Vad är det som man utgår ifrån när man tar fram kriterierna för att leta efter Sveriges Jerusalem? Är det bara antalet medlemmar?

Ja, jag är kritisk till det här. För jag tycker nånstans att det är viktigare att föra fram budskapet om Jesus och vem Han är, vad Han gjort för oss, hur mycket Han älskar oss.

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

1 kommentar:

  1. Jag kommer från Södertälje. Och jag tror också att det bara är antalet medlemmar de räknar efter. För ortodoxa kyrkan må vara hur lagisk som helst, trots det så pågår det fortfarande mycket kriminalitet i staden. Det känns lite som att försköna det dåliga när man säger att Södertälje är Sveriges Jerusalem, eller som att man försöker dölja någonting. Avslöja halva sanningen men inte hela.

    Därför kan det nog vara bra med den här utbildningen, så folk kanske lär sig att ta tron mer på allvar. Men jag har ingen som helst koll på vad utbildningen ska bestå i så nu pratar jag om saker jag inte känner till.

    SvaraRadera