söndag 28 februari 2010

När ska vi börja ta Gud på allvar?

Den frågan ställde jag mig återigen igår kväll. När ska vi börja ta Gud på allvar? När ska vi börja följa Honom och inte världen?

Jag blev omskakad. Samtidigt blev jag befriad! Predikan igår kliade inte i öronen - den slet i köttet! Det är sådana predikningar man behöver höra!

Min bön för idag är: "Herre, hjälp mig att vara den som Du vill att jag ska vara. Herre, hjälp mig att varje dag leva i bön så att bönen inte blir något religiöst måste som ska göras på ett visst sätt. Herre, hjälp mig att ta Ditt Ord på fullt allvar. Herre, hjälp mig att följa Dig och inte världen. I Jesu Namn. Amen"

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

3 kommentarer:

  1. Du skrev: ” Den frågan ställde jag mig återigen igår kväll. När ska vi börja ta Gud på allvar? När ska vi börja följa Honom och inte världen?”

    Le-havdil, Jag har tagit Skaparen på allvar i snart tre år.
    Tan’’kh (den judiska Bibeln) är tydlig på att Hans mitzwot (”directives” eller ”military style orders”) till mänskligheten finns i Torahn och att Han inte ändras (Malakhi 3:6).

    Detta var också det som första århundradets Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) från Nasaret undervisade.

    Han undervisade:
    ”Tro inte att jag har kommit för att rota upp Torahn eller Neviim (profeterna), men snarare har jag kommit för att försona dem men den muntliga lagen av êmêt (sanning). Skulle himlarna och hâ-ârêtz (syftar till Israel) byta platser; fortsättningsvis ska inte ens ett yod (en hebreisk bokstav) och inte heller en qeren (en hebreisk symbol; ungefär lika liten som ett י) av den muntliga lagen från Môshêh (Moses) på något sätt byta plats; tills det kommer bli så att allting är helt och fullt ratificerat (synonym: stadfäst) och utfört icke-selektivt. För vem som än tar bort en muntlig lag från Torahn, eller undervisar någon annan att göra så, kommer av de i himmelriket att kallas ”borttagen”. Både han som bevarar och han som undervisar dem skall kallas Ribi i himmelriket. För jag säger er att om inte er tzedâqâh [leva rätt enligt Torahn] överstiger den som sôphrim, och [troligen ”Herodianka”] rabbinska-Perushim, finns det inte någon möjlighet att ni kommer att komma in i himmelriket!”

    Således den som vill följa Ribi Yehoshua måste göra sitt bästa att praktisera mitzwot i Torahn, vilket inkluderar bl.a. att inte fläsk och skaldjur.

    Läs mer i ”Netzarim Hebrew Reconstruction of Matityahu” (finns på www.netzarim.co.il), vilken motiverar varför ovanstående rekonstruktion är korrekt.

    Anders Branderud

    SvaraRadera
  2. Men Anders,

    Vi har ju dött bort från synden och dödens rike. De 613 bud som vi var skyldiga att lyda gäller fullt ut.

    Men vi kan inte bli straffade för att vi äter fläsk för Jesus tog straffet på korset.

    SvaraRadera