fredag 7 januari 2011

Gäller inte Bibeln ord?

Jag vill börja med att citera från en artikel i Dagen där Pelle Hörnmark intervjuas: "Men han poängterar att det traditionella synsättet inom Pingst, att teologin skapas i de lokala församlingarna, ligger fast. Så det kan komma att se olika ut på olika håll."
Det förstår jag inte. Så det är inte samma teologi i våra pingstförsamlingar? Eller?

På pingst.se kan man läsa i Hörnmarks blogg följande: "4. Vårt sätt att se på "medlemskap" är nog lite förlegat. Föddes i en föreningstid präglad av stark kollektivism. Kan vi se på medlemskap på ett nytt sätt? Jag tror det. Vi håller på att arbeta med en alternativ församlingsordning i Pingst."
Vadå förlegat synsätt? Så att helt enkelt läsa det som står i Bibeln och sedan följa det - det är förlegat? Det måste ju finnas någon rim och reson i det här. Ok - om Hörnmark är ute efter reaktioner - då får han det. Och då får väl alla vi som reagerar stå ut med det. Men tror han på det han säger - då blir jag lite orolig. Vi kanske skulle gå ifrån samfundstänkandet och börja fundera på om det verkligen varit Guds vilja med att starta Pingst FFS. För jag tror inte på den idén. Nu finns den - men gör då nåt vettigt av det. Börja inte tumma på vad som är centralt i budskapet. Börja inte tumma på sanningen i Bibeln. För då går pingströrelsen farligt fel.

"Jag ber om att Din sanning Herre ska komma fram. Jag ber Dig om att Du ska tala till alla berörda inom Pingst FFS, inom församlingarna som ingår i samfundet och inom de församlingar som inte gör det. Jag ber Dig Herre om Din vishet. Hjälp oss att inte förlora fokus på Dig. I Jesu Kristi Namn. Amen"

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

3 kommentarer:

  1. Mycket bra sagt!

    SvaraRadera
  2. David Axelsson2011-01-08 20:50

    Medlemsbegreppet han talar om handlar ju om att vi i Sverige har en föreningsmodell i nästan alla våra församlingar. Det medlemsskapet innebär ju en del andra saker än vad som ryms i begreppet medlem i bibeln. Att man får rösta t. ex. Hur kan så många människor missa den skillnaden och gapa så högt om att Pingst är på väg åt fel håll. Man borde vara oerhört tacksam för sådana som Pelle och Niklas P. som faktiskt vågar förnya saker som har spelat ut sin roll. Alltför många i vårt land har blandat ihop hur församlingen har sett ut i vårt land på 1900-talet med den bibliska församlingen, och försvarar det som vore det Guds ord.

    SvaraRadera
  3. Hitintills har medlemskap i en Pingstförsamling grundat sig på att man i tro tagit emot Jesus och därför vill med Kristus begrava sin gamla människa och komma upp som en ny skapelse i Jesus, så att Han kan verka i oss och genom oss, med den Helige Ande. Allt som är nytt betyder inte automatiskt att det blir bättre, jag menar det är ju av omsorg om den enskilda medlemmen som vi pingstvänner döps in i församlingen gemenskapen med Jesus och församlingen

    SvaraRadera